In juli vorig jaar maakte telecom en internet aanbieder Orange bekend concurrent Másmovíl uit Spanje te willen overnemen. Op dat moment was het marktaandeel van deze nummers 2 en 4 op de Spaanse markt bij elkaar 43%. Alleen al daarom ging iedereen er van uit dat Brussel deze overname goed zou bestuderen.
Een andere reden waarom de Europese Commissie goed naar deze beoogde overname annex fusie zou kijken was ook al direct duidelijk. In Spanje zijn er op dit moment 4 aanbieders met eigen netwerk actief. Elk van hen heeft iets meer dan 20% marktaandeel. Lang is gedacht dat elk land tenminste vier aanbieders moet hebben. Dan is de concurrentie voldoende en vindt geen ongewenst gedrag plaats.
In het Verenigd Koninkrijk is pijnlijk zichtbaar datdie vrees niet geheel ongegrond was. Nu dat land buiten de EU staat en de telcomarkt niet meer onder de loep ligt schieten de tarieven voor alle gebruikers de lucht in.
Terug naar Spanje. Daar willen de nummers 2 en 4 dus samen verder. Nummer een is Movistar met 28% marktaandeel en Vodafone is met 21% de kleinste van het kwartet. Brussel heeft meer vragen over de Spaanse markt en het effect van die deal, want eerder deze week is bekend geworden dat het onderzoek naar de deal verder wordt verdiept.
Wie ervaring heeft met dergelijke onderzoeken weet hoe verlammend die zijn op de business. De twee bedrijven willen los van elkaar niet meer veel investeren, maar elke vorm van samenwerken of afstemmen is op dit moment zwaar verboden.
Vodafone
Je zou dus zeggen dat de concurrentie hier van profiteert. Maar een van die partijen zorgt juist voor een extra probleem. Vodafone is ook in Spanje zo verzwakt dat een exit wordt gezocht. Een paar dagen terug werd bekend dat men “geïnteresseerde partijen” zoekt die 4 miljard Euro over hebben voor het bedrijf. Een koopje om in 4e economie van de EU voet aan de grond ter krijgen, maar daarmee gooit Vodafone wel roet in het eten, want de case waar Brussel nu naar moet kijken is dus complexer dan een jaar geleden.
De markt laten krimpen tot 3 aanbieders waarvan de toekomst van de kleinste niet zeker is, dat is een risico. Weet daarbij dat Brussel juist niet alleen maar oog heeft voor de belangen van de consumenten in Spanje. Specifiek bij deze deal speelt ook dat er serieuze zorgen waren over de gevolgen van de Orange Másmovíl deal voor de zakelijke markt in Spanje en dat is in dit geval iedereen van MVNO tot “gewone” reseller.